Aansprakelijkheidsrecht

Lijdt uw bedrijf schade door een levering die te laat is, of door een levering die niet deugt (is er sprake van non-conformiteit)? Of heeft uw bedrijf een dienst afgenomen die niet correct is uitgevoerd, waardoor uw bedrijf schade lijdt, of aansprakelijk wordt gesteld door een klant? Of wordt úw bedrijf aansprakelijk gesteld door een derde partij? (Sinds de invoering van het nieuwe Burgerlijk Wetboek spreken niet meer van wanprestatie maar van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming.) 

Er kan sprake zijn van contractuele en wettelijke aansprakelijkheid. De eerste volgt uit de overeenkomst die geldt, en de tweede direct uit de wet. Partijen kunnen herstel vorderen of compensatie van schade. Daarnaast maakt de wet (voornamelijk het Burgerlijk Wetboek) nog onderscheid tussen risicoaansprakelijkheid (voltrekt het risico zich, dan staat daarmee de aansprakelijkheid vast; dat kan wanneer uw werknemers een schade veroorzaken terwijl u zelf niets verkeerds heeft gedaan) en schuldaansprakelijkheid (dan is er sprake van schade door onrechtmatig handelen waaraan u[w onderneming] schuld heeft).

Er kan in sommige gevallen sprake zijn van overmacht waarmee de aansprakelijkheid kan worden afgewend. Die overmacht moet dan wel duidelijk worden bewezen. Eén zeer bekende vorm van overmacht is het beperkende pakket van overheidsmaatregelen in de Corona tijd. 

Wij kunnen in dergelijke gevallen snel schakelen en uw positie juridisch in kaart brengen. Vanaf dat moment nemen wij de potentiële claim in behandeling, en kunt u de afwikkeling aan ons overlaten. Alles gebeurt in samenspraak met u(w bedrijf).

Scroll to Top